Jak správně vybrat dodavatele energií pro vaši domácnost?
Se zaručeně "nejlepšími" nabídkami na dodávky zemního plynu do vašich domácností se v médiích setkáváte téměř každý den. V praxi vás při výběru nového dodavatele plynu mohou ale potkat nejrůznější obchodní praktiky, včetně podomních prodejců nebo slibů v podobě podezřele velkých jednorázových bonusů.
Byla by však chyba nechat se těmito sliby zlákat a podlehnout nátlaku na okamžitý podpis smlouvy či nějakého dodatku. Jak se takové špatné zkušenosti vyhnout a jak naopak poznat férového dodavatele, jsme hovořili s Ludvíkem Balekou, obchodním ředitelem Moravských naftových dolů (MND), které jsou největší těžební společností ropy a plynu v České republice.
BM: V poslední době je na trhu s plynem celá řada nabídek, které slibují vysoké jednorázové slevy. Jsou ale opravdu výhodné?
Na první pohled to tak může vypadat, kdo by také nechtěl slevu za nákup. První zásadou tedy je si dobře a s rozvahou spočítat skutečnou cenu, za kterou budete plyn odebírat. V žádném případě byste se neměli ukvapit a nechat zlákat jednorázovými bonusy, které jsou často podmíněny dlouhodobou fixací bez garance ceny, a budou tak pro nás nakonec nevýhodné.
BM: Můžete uvést nějaký konkrétnější příklad?
Pozor na nabídky, kde jde těžko dohledat, z jaké ceny vám firma bonus počítá. Pokud máte základní produkt předražený, tak i při několika tisícikorunovém bonusu bude vaše cena v konečném důsledku nevýhodná. Tato praktika je bohužel velmi rozšířená a je třeba si na ni dát obzvlášť pozor.
BM: Jak se tedy nenechat zlákat neférovou nabídkou na slevu za plyn?
Pamatujte, že nabídka by měla být jednoduchá, s přehlednou smlouvou a obchodními podmínkami. Jedině tak si můžete být jisti, že je opravdu bez skrytých poplatků, sankcí, fíglů a závazků. Bohužel tyto věci některé firmy neváhají schovat do poznámek pod čarou či je dají do smlouvy drobným písmem nebo je schovají do obchodních podmínek.
BM: Kolik za plyn platíme je ale zřejmě nejčastějším důvodem, který nás vede ke změně dodavatele?
Ceny za plyn jsou rozdílné, protože dodavatelé v drtivé většině případů nakupují plyn na burze či velkoobchodním trhu a poté ho domácnostem s vyšší či nižší marží přeprodávají. MND jde v tomto ohledu svojí cestou. Dodáváme plyn přímo z naší těžby. Domácnostem neúčtujeme navýšení ceny z důvodu platby dalším zprostředkovatelům. U MND bude cena díky tomu dlouhodobě výhodná. Nejsme tak závislí na jednorázových výkyvech na burze a pro dobrou cenu nemusíme tímto zákazníky vázat ani jim slibovat nesplnitelné.
BM: Mají lidé přihlížet ještě k jiným kritériím, než je nízká cena?
Lidé by se měli při změně řídit kromě ceny i celkovým přístupem dodavatele. Lze dobře dohledat cenu, kterou budu reálně platit? Není výplata bonusu podmíněna uvázáním na několik let? Seriózní dodavatel by měl výhodnou cenu garantovat dlouhodobě a nenutit zákazníka k závazkům. V opačném případě je logická otázka, proč to dělá. Dále by si zákazník měl dát pozor na další nešvary, zpoplatněné volaní na call centrum, pokuta při ukončení smlouvy, poplatek za zaslání opisu smlouvy, poplatek za návštěvu obchodní kanceláře a další poplatky a pokuty.